Ethan Mollicks MEGET tidlige guidelines til hans universitets-studerende om brugen af ChatGPT

 Ethan var måske den første, der fangede, at man skulle stille sig i spidsen for det optog, der alligevel ville vandre end ad gaden, så allerede i januar 2023, dvs. et par måneder efter ChatGPT's fremkomst, lavede han optager til sine studerende på hhv. Wharton's School of Economics og på et andet universitet, måske Penn State (jeg kan ikke huske det). Her er de, først i hans originale udgave og så oversat til dansk:

----------------------------------------------------------------------------------------------

Dr Ethan Mollick at Wharton has provided new Al rules for his students... 

AI Policy

I expect you to use AI (ChatGPT and image generation tools, at a minimum), in this class. In fact, some assignments will require it. Learning to use AI is an emerging skill, and I provide tutorials in Canvas about how to use them. I am happy to meet and help with these tools during office hours or after class.

Be aware of the limits of ChatGPT:

If you provide minimum effort prompts, you will get low quality results. You will need to refine your prompts in order to get good outcomes. This will take work.

Don't trust anything it says. If it gives you a number or fact, assume it is wrong unless you either know the answer or can check in with another source. You will be responsible for any errors or omissions provided by the tool. It works best for topics you understand.

Al is a tool, but one that you need to acknowledge using. Please include a paragraph at the end of any assignment that uses AI explaining what you used the AI for and what prompts you used to get the results. Failure to do so is in violation of academic honesty policies.

Be thoughtful about when this tool is useful. Don't use it if it isn't appropriate for the case or circumstance.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 AI-politik

Dr. Ethan Mollick fra Wharton har fastsat nye regler for brug af AI i undervisningen:

Jeg forventer, at du bruger AI (mindst ChatGPT og billedgenereringsværktøjer) i denne klasse. Faktisk vil nogle opgaver kræve det. At lære at bruge AI er en ny færdighed, og jeg tilbyder vejledninger i Canvas om, hvordan værktøjerne anvendes. Jeg står til rådighed for hjælp med disse værktøjer i kontortiden eller efter undervisningen.

Vær opmærksom på ChatGPT's begrænsninger:

  • Hvis du bruger minimumsindsats på dine prompts, vil resultaterne være af lav kvalitet. Du skal forfine dine prompts for at opnå gode resultater, hvilket kræver arbejde.
  • Stol ikke blindt på, hvad det siger. Hvis det giver dig et tal eller en oplysning, skal du antage, at det er forkert, medmindre du enten ved svaret eller kan kontrollere det fra en anden kilde. Du er ansvarlig for fejl eller mangler i værktøjets svar. Det fungerer bedst for emner, du allerede forstår.

Anvendelse af AI og akademisk integritet:

  • AI er et værktøj, men du skal anerkende, at du har brugt det. Inkluder et afsnit i slutningen af enhver opgave, der anvender AI, hvor du forklarer, hvad du brugte AI til, og hvilke prompts du anvendte. Undladelse af dette er i strid med reglerne for akademisk ærlighed.
  • Vær opmærksom på, hvornår værktøjet er nyttigt. Brug det ikke, hvis det ikke er passende for den pågældende opgave eller situation.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Lav verdens bedste prompt i o3 og brug den til Deep Research

Deep Research ("Grundig Research") er nu tilgængelig i ChatGPT (men kun 10 af dem per måned).

Tredje-generations-AI ("Gen3") forklaret, så man forstår, at der virkelig sker noget nu