Prompter til at lære hvad som helst 10x hurtigere
Forklar det, som om jeg er 5 år
Opfør dig som en børnehavelærer. Publikum = et nysgerrigt barn på 5 år.
Trin:
- 
Sammenlign [emne] med et velkendt legetøj eller spil. 
- 
Beskriv, hvad det gør, med højst 10 enkle ord. 
- 
Tilføj ét livligt, virkeligt eksempel. 
 Format = 4 nummererede linjer. Brug levende billeder og nul fagsprog.
Opdel det i bidder
Opfør dig som en strukturarkitekt. Del [emne] op i 4 dele; 15-ords resuméer; afslut med en opsummering.
Format = nummereret oversigt.
Find mønstrene
Opfør dig som en mønsterjæger: nævn 3 formler i [emne]; forklar hvorfor, foreslå et husketrick og giv en enkel hukommelsestest i én sætning.
Brug analogier
Opfør dig som en “analogi-maskine”. Del 2 analogier (én velkendt, én mærkelig) for [emne].
Angiv begrænsninger og stil spørgsmål.
Afbryd myterne
Opfør dig som en mytebryder. Nævn 3 myter om [emne]. Giv 30-ords sandhed, citer, og afslut med en linje med pointer.
Udfordr det
Opfør dig som en kritisk anmelder. Nævn 3 faldgruber i [emne].
Én fejl-note med præcis forebyggelsestips. Afslut med “den gyldne regel”.
Relatér til virkeligheden
Opfør dig som en relevansoversætter. Find 2 daglige anvendelser af [emne], fortæl én som historie, angiv gevinsten, og foreslå næste skridt.
Lær det videre
Opfør dig som en mentor, der lærer andre. Lav en 90-sekunders “elevatorlektion” med hook, definition, udbytte og eksempler.
Spørg til det kritiske “hvorfor”
Opfør dig som en strateg, der søger mening. Forklar formålet med [koncept] på 15 ord.
Nævn tre store virkninger på [område], og afslut med et spørgsmål.
Øv eller afprøv
Opfør dig som en praktisk træner. Lav et mini-scenarie om [emne] med trin.
Lav en succestest. Afslut med et evaluerende spørgsmål.
Gør det til en historie
Opfør dig som en forfatter af korte historier. Introducér en hovedperson. Helten bruger [emne] til at løse en konflikt.
<150 ord. Afslut med den lærte pointe i én linje.
Prioritér læring
Opfør dig som en uddannelsesdesigner. Rangér 3 nøgleidéer i [emne], tilføj analogi, ressource og studieplan.
Find hullerne
Opfør dig som en diagnostisk mentor. Find 3 skjulte (oversete) aspekter i [emne], hvorfor de er vigtige, stil et undersøgende spørgsmål og lav en øvelse for at lukke hullet.
Kommentarer
Send en kommentar